يک مدير اسلامي وجهادي درچهارچوب جهت گيري هاي ديني وبهره گيري از آموزه هاي قرآن کريم و اهل بيت (ع) به امور وفعاليتهاي خود مي پردازد و در نتيجه مي تواند به شکل مناسبي مجموعه کارها و اقدامات مديريتي خود را ساماندهي کند ومنتظر نتايج خوبي هم از آنها باشد.
چرا که اراده الهي بر موفقيت انسان هايي قرار گرفته است که کار وتلاش سازنده را بر مبناي اين رهنمودهاي راهگشا سرلوحه اقدامات خود قرار مي دهند وجالب اينجاست که ارزشيابي هايي که بر اساس معيارهاي مادي ومولفه هاي نظام مديريتي غربي و نوين در خصوص عملکرد اين مديريتها صورت مي پذيرد نيزمهر تاييد بر آن مي نهند و اين مديران در مقايسه با مديراني که بر مبناي موازين غربي عمل مي کنند، گوي رقابت را مي ربايند.
شايد نمونه ومثال کلي براي اين ادعا موفقيت هاي روزافزون نظام مقدس اسلامي در حوزه هاي نانوتکنولوژي، فناوري هاي هسته اي وفضايي، سلولهاي بنيادي و.....وحتي يک نمونه عيني ديگر موفقيت شرکت صنايع چوب و کاغذ مازندران را عليرغم همه تحريم هاي دشمنان اسلام نام برد که با تلاش مديران معتهد ودلسوز، نيروهاي زحمتکش با عزمي راسخ با تاسي از فرمايشات مقام معظم رهبري در سال جهاد اقتصادي به فعاليت ادامه داده وهر ساله شاهد ثبت رکوردهاي جديدي در حوزه توليد وخدمت به نظام اقتصادي واجتماعي جامعه از سوس اين شرکت بزرگ مي باشيم.
بنابراين ناگفته پيداست، يک مدير اسلامي با تکيه بر جهاد الهي ومقدس و بکارگيري نظريه هاي اهل بيت(ع) که در منابع و آثار اسلامي موجود است مي تواند شاخصه هاي کارايي و کارآمدي را در نظام مديريتي خود افزايش دهد، البته شايان ذکر است که نظريه هاي مرتبط با کارايي و کارآمدي (اثر بخشي) از مفاهيم جديد درعرصه علم مديريت و سياست است و در متون وآثار گذشتگان اعم از اسلامي وايراني و حتي غربي با ادبيات عصر خود به آن اشاره شده است.
به هر حال با توجه به اين واقعيت که اين تئوري ها – در معاني مصطلح وامروزي آن – در منابع غني اسلامي کمياب است، اين مفاهيم ابتدا بايد روزآمد شده و بر ادبيات مدرن منطبق شوند ويکي از منابعي که در اين رهگذر بايد مورد کاوش دقيق قرار گيرد، بيانات و رهنمودهاي اميرالمومنين حضرت علي (ع) در نهج البلاغه به عنوان عالي ترين منشور حکومت و مديريت اسلامي است؛ چرا که اصول اساسي ومبناي مديريت اسلامي نظيرعدالت ورزي، شايسته سالاري، تجربه گرايي، نظارت وکنترل، ضابطه گرايي به جاي رابطه گرايي، امانت داري، مسئوليت شناسي، الگوي ساده زيستي رهبران و مديران جامعه، قناعت و پرهيز از اسراف و... را مي توان به شکلي کامل در اين کتاب پرمغز وپرمحتوا يافت.